Blog

Help! Ik wordt dik van stress hoe kan dat?

Lees hier snel verder!

Dik worden van stress!

Ortho…wat? Epigenetisch.. wat?

Ben je benieuwd, lees dan hier het hele artikel!

Een hele mond vol, Orthomoleculaire Therapie en dan ook nog Orthomoleculaire Epigenetische Therapie..tjaa..wat betekent dit nu eigenlijk?


Rode ui tegen hooikoorts!

Quercetine is de oplossing tegen hooikoorts! Dit stofje werkt heel goed tegen hooikoorts in combinatie met vitamine C. Het vermindert allergieën en ontstekingen en zit voornamelijk in groenten en fruit. In gekookte groenten gaat  Quercetine verloren dus stomen of wokken is beter. Ook nemen we deze stof uit groenten en fruit niet zo goed/ snel op, de vorm die in de rode ui voorkomt neemt het beste op. Preventief kan je daarom heel goed rode ui, groeten en fruit inzetten om aan je Quercetine voorraad te komen maar om de acute hooikoortsklachten tegen te gaan is daarom het Quercetine supplement van Vitakruid een aanrader! Probeer ook je darmflora te verbeteren en vermijdt je intoleranties om je hooikoortsklachten helemaal vaarwel te zeggen. Hier kun je het hele artikel lezen en wil je precies weten hoe je dit doet, stuur me even een mailtje: debby@fitmetdeb.nl

Je lichamelijke APK is nu tijdelijk: €197,00 mèt intake, verslag, nabespreking en advies! Een uitgebreide EMB bloedtest geeft je meteen inzicht in je gezondheidsbalans.

De oorzaak van je klachten kun je goed meten in je bloed met een klein vingerprikje en dat kan ik voor je doen in de praktijk in Breda of in Roosendaal. Met een reguliere (de hematologie) en complementaire bril wordt er gekeken naar je eventuele tekorten aan vitamines en mineralen (en je omzetting hiervan), je intoleranties, blokkades, darmflora, hormonen, signaalstofjes (neurotransmitters), stress parameters, bacteriële en virale belastingen, noem het maar op, je krijgt ineens een heel goed beeld van je actuele gezondheidsbalans!

Zondagmorgen smoothie receptje

Lekker en makkelijk smoothie recept!
Goodmorning! Lekkere smoothie:🍇🫐
Wat zit erin:
• 2 vingerlengtes selderie
• een stronkje paksoi
• komkommer
• verse gember 3 plakjes
• kiwi
• blauwe + rode bessen handje
• frambozen
• havermelk
• muntblaadjes om te garneren
GENIET VAN JE FIJNE ZONDAG! 
#AFVALTIPS! VOORAL NU KOMEN DE CORONA-KILO’S ERAAN EN HOE KOM JE HIER NOU VANAF, MET ALLERLEI DIETEN?
Het antwoord is NEE. Wat de enige echt goede manier is, is je calorische inname verminderen per per dag, per week. Dus minder calorieën, maar hoe werkt dat dan? “Mag je dan wel iets eten”? Jawel je moet juist veel eten want je maag moet je hersenen wel het seintje blijven geven dat je ‘proppievol’ gegeten bent anders krimpt je maag en neemt je spijsvertering vakantie – dus wordt je metabolisme langzamer – en dat is juist niet de bedoeling. Je maag heeft ‘fillers’ nodig, dat betekent dat je veel voeding mag eten dat je een vol gevoel geeft maar weinig calorieën bevat en wel veel vezels: groenten en fruit! Een goede tip: neem voor de maaltijd een kopje soep en water, dat vult je maag al lekker voor je begint aan je ‘diner’! Maar de makkelijkste tip: begin eens goed te kauwen!

Om je energiek en klachtenvrij te voelen heb ik advies voor JOU op maat! Interesse? Bel of mail me voor een afspraak in de FitMetDeb praktijk bij OrthoMedic Roosendaal of bij Osteopathie Van Dongen in Breda!

EMB bloedtest, meten = weten

EMB bloedtest
De EMB test is een testmethode waarbij er door een vingerprikje bloed wordt afgenomen (is niet pijnlijk). Het bloed wordt vervolgens onderzocht. Bij dit onderzoek wordt dan gekeken naar het ingestuurde bloed en het eerder verhaal van de patiënt. Deze testmethode geeft een uitslag waarbij de bloedwaarden van rode en witte bloedcellen maar ook trombocyten (hematologisch bloedonderzoek) worden weergegeven. Verder geeft de testmethode inzicht in optimale waardes qua vitaminen en mineralen en eventuele absolute tekorten.

Beter omgaan met stress

Je hypothalamus, een kleine verkeerstoren in je hersenen, zend een signaal uit: stuur de stresshormonen in! Deze stresshormonen zijn dezelfde als die de ‘vecht-of-vlucht’-reactie van je lichaam activeren. Je hart bonst, je ademhaling versnelt en je spieren zijn klaar voor actie. Deze reactie is bedoeld om je lichaam in geval van nood te beschermen door je voor te bereiden om heel snel te kunnen reageren.

Snellere spijsvertering

Voedsel gaat via je mond, slokdarm, maag, dunne en dikke darm naar je endeldarm en eindigt als ontlasting. Er kan in deze hele vertering genoeg misgaan want het ligt uiteraard vaak aan de voeding die je eet hoe je vertering werkt

Weetjes over slaapproblemen

Slaapproblemen, hoe kom je eraan en hoe kom je er weer vanaf? Soms heb je geen idee want zelfs als je geen stress hebt kun je op een bepaald moment in je leven ineens last krijgen van slecht inslapen of van het wakker worden midden in de nacht.. irritant is dat want je valt niet meer in slaap en wil ook niemand wakker maken en waar ligt dat nou aan?

Osteoporose

Botontkalking of ook wel osteoporose is een botaandoening waarbij het botweefsel zo zwak is, dat al bij een kleine belasting een heup- of polsfractuur of een inzakking van de wervels kan ontstaan. Het krijgen van osteoporose is een langzaam proces en het beste medicijn tegen osteoporose is om te zorgen dat je het niet krijgt. Het sterk houden van de botten is geen kwestie van alleen maar calcium slikken en zeker niet van melk drinken. Wat kun je wel doen om sterke botten te houden?

Orthomoleculaire voedingstips

Orthomoleculaire voeding is kort gezegd: ‘ de juiste voeding om je lichaam fit en gezond te houden’. Naar wat is de juiste voeding voor jouw lichaam? Veel mensen ‘kwakkelen’ met hun gezondheid, soms ook met chronische aandoeningen bijvoorbeeld vermoeidheid komt heel veel voor. Dit heeft vaak te maken met het feit dat er ondanks de overvloed aan eten vaak wel een tekortkoming van essentiële voeding bestaat. Voor vele lichamelijke taken zijn specifieke moleculen nodig die we moeten halen uit onze voeding.

Problemen & oplossingen overgang/ menopauze

Orthomoleculaire voeding is kort gezegd: ‘ de juiste voeding om je lichaam fit en gezond te houden’. Naar wat is de juiste voeding voor jouw lichaam want ik kan me voorstellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Veel mensen ‘kwakkelen’ met hun gezondheid, soms ook met chronische aandoeningen bijvoorbeeld vermoeidheid komt heel veel voor. Dit heeft vaak te maken met het feit dat er ondanks de overvloed aan eten vaak wel een tekortkoming van essentiële voeding bestaat. Voor vele lichamelijke taken zijn specifieke moleculen nodig die we moeten halen uit onze voeding.

Insulineresistentie omkeerbaar

Een goede suikerstofwisseling is heel belangrijk voor je gezondheid. Het hormoon insuline speelt hierin de grote rol. Insuline is een hormoon en de vervoerder van glucose (= bloedsuiker) uit het bloed naar de lichaamscellen waar ze als brandstof gebruikt wordt of wordt opgeslagen in de vorm van vet. Insuline opent als het ware het slot van het deurtje naar je cellen. Als we voedsel eten met veel (snelle) koolhydraten stijgt je bloedsuikerspiegel snel, het gevolg hiervan is een grote insuline aanmaak. Hierdoor kan helaas je hele systeem verstoord raken… lees snel verder hoe dit op te lossen en voor het insulineresistentie omkeerbaar all in one pakket.